۱ دی ۱۳۹۰، ۲۳:۵۲
کد خبر: 30726871
T T
۰ نفر

دمشق- يك منبع آگاه اعلام كرد اولين گروه از ناظران اتحاديه عرب عصر پنجشنبه وارد دمشق پايتخت سوريه شدند.

این منبع كه خواست نامش فاش نشود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق افزود: این گروه شامل 20 نفر از ناظران اداری ، فنی و حقوق بشری اتحادیه عرب هستند كه در چارچوب اولین گروه و پس از امضای توافقنامه اعزام ناظران بین دمشق و دبیرخانه اتحادیه عرب وارد سوریه شدند.

ریاست این گروه را 'سمیر سیف الیزل' معاون دبیركل اتحادیه عرب بر عهده دارد و این گروه از قاهره وارد دمشق شد.

ماموریت هیات، بازدید از اماكن مختلف قبل از رسیدن سایر اعضای هیات است و الیزل گزارش خود را درباره میزان همكاری دولت سوریه در زمینه اجرای توافقنامه به دبیرخانه اتحادیه ارائه خواهد داد.

'نبیل العربی ' دبیر كل اتحادیه عرب نیز روز گذشته اعلام كرده بود كه اولین گروه از ناظران اتحادیه عرب برای اطلاع از آخرین اوضاع سوریه روز پنجشنبه عازم این كشور می شوند.

وی تصریح كرد: در یك هفته اول اعزام ناظران به سوریه درخواهیم یافت كه سوریه تا چه حد توافق نامه امضا شده با اتحادیه عرب را اجرا می كند.

سوریه روز دوشنبه 27 آذر ماه در دبیرخانه اتحادیه مزبور در قاهره موافقت نامه اعزام ناظران را به این كشور برای اطلاع از آخرین اوضاع سوریه امضا كرد.

قرار است در چارچوب این توافق نامه شماری از ناظران این اتحادیه به سوریه اعزام و گزارش خود را به دبیرخانه اتحادیه عرب و سوریه ارایه دهند.

سوریه از 10 ماه پیش شاهد ناآرامی است و شماری از مخالفان دولت، سوریه را متهم به هدف قراردادن شهروندان خود می كنند.

دولت سوریه نیز معتقد است كه افراد مسلح مورد حمایت برخی از كشورهای خارجی با هدف برهم زدن آرامش دراین كشور شهروندان سوری، نیروهای نظامی و امنیتی را هدف قرار می دهند.

تاكنون بیش از یك هزار و 100 نیروهای سوری در جریان ناآرامی های اخیر كشته شده اند.

هدف از اعزام ناظران به سوریه اطلاع از آخرین اوضاع و مشخص شدن صحت و سقم دیدگاه های مزبور است.

دومین گروه ناظران اتحادیه عرب اواخر هفته آینده وارد سوریه خواهند شد.

شماری از تحلیلگران در روزهای اخیر در سوریه با اشاره به تجربه عراق در دوران صدام اعزام ناظران به سوریه را با آن مقایسه می كنند.

از نظر آنان نسخه دیگری از سناریوی عراق اكنون در سوریه در حال اجرا است و پس از اعزام ناظران و اعلام گزارش اوضاع سوریه به اتحادیه عرب ، موضوع در مرحله بعدی در شورای امنیت سازمان ملل مطرح و موضوع ادامه خواهد یافت.

خاورم**2131**1436

سرخط اخبار جهان